ΣΧΗΜΑΤΟΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ!!!
Παράλληλα
με τις πρόβες για τη γιορτή μας και τα Χριστουγεννιάτικα έθιμα, αφιερώσαμε
αρκετό χρόνο τόσο στην προηγούμενη εβδομάδα αλλά και σε αυτή για να γνωρίσουμε
καλύτερα τα γεωμετρικά σχήματα (ΕΠΙΠΕΔΑ-ΣΤΕΡΕΑ). Επεξεργαστήκαμε το θέμα μέσα
από την γενικότερη στοχοθεσία που θέτει το ΔΕΠΠΣ αλλά και το ΑΠΣ (Το νέο
Αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών) του νηπιαγωγείου.
ΕΠΙΠΕΔΑ ΣΧΗΜΑΤΑ |
ΣΤΕΡΕΑ ΣΧΗΜΑΤΑ |
Βασικοί μας στόχοι ήταν:
·
Να
αναγνωρίσουν τα παιδιά γεωμετρικά σχήματα που υπάρχουν στο περιβάλλον της τάξης
αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον. Να καταφέρουν να τα ταξινομήσουν ώς πρός το σχήμα
, το μέγεθος το χρώμα (ανάλογα με το τί ζητάμε καθε φορά) αλλά και να μπορέσουν να ακολουθήσουν τις οδηγίες κάθε δραστηριότητας.
·
Να μάθουν να
τα ονομάζουν και να τα ταξινομούν ανάλογα με το είδος.
·
Να
αντιληφθούν την χρησιμότητα τους για την παραγωγή συγκεκριμένων συνδιασμών και
αντικειμένων. Να μπορέσουν, χρησιμοποιώντας το σώμα τους και συνεργαζόμενα με τα άλλα παιδιά να αποδώσουν τα σχήματα.
·
Να
συνεργαστούν έτσι ώστε να βρούν το κατάλληλο όνομα του σχήματος ανάλογα με
κάποιο χαρακτηριστικό του (π.χ. Κρύβω ένα σχήμα με 3 γωνίες και 3 πλευρές) ή με
την σύγκριση του με αντικείμενο που φέρει αυτό το σχήμα π.χ. Κρύβω ένα σχήμα
…Τέτοιο σχήμα έχει η μπάλα (Το άλλο παιδί λέει σφαίρα)
Ψηλαφώντας ανακαλύπτει το σχήμα και το διαλέγει ανάμεσα σε άλλα |
Το άλλο παιδί βρίσκει το σχήμα που του περιγράφουν: π.χ. Μήπως κρύβεις τρίγωνο; |
Τα ζευγάρια που μάντεψαν σωστά ενώνουν τα ίδια σχήματα τους κερδίζοντας ''πόντο συνεργασίας'' |
·
Να
διασκεδάσουν παίζοντας παιχνίδια ομαδοποίησης και ταξινόμησης, ακούγοντας
ιστορίες για τα σχήματα και παίζοντας ψυχοκινητικά παιχνίδια.
·
Να
αναπτύξουν την λεπτή κινητικότητα, την αυτοέκφραση και την φαντασία τους μέσα
από ομαδικές και ατομικές κατασκευές με σχήματα (Ρόμβος- Άγιος Βασίλης, Έλκηθρο
με δώρα διαφόρων σχημάτων)
·
Να μπορέσουν
να αναπαράγουν δεδομένους συνδυασμούς από μόνοι τους π.χ. αν δώσουμε
κύκλο-τρίγωνο-τετράγωνο-κύκλο να αναπαράγει σωστά την συνέχεια του μοτίβου.
·
Να
εμπλουτίσουν έναν πίνακα αναφοράς με γεωμετρικά σχήματα στην τάξη δίνοντας
παραδείγματα αντικειμένων με αυτό το σχήμα (ανατροφοδότηση-εμπλουτισμός
λεξιλογίου)
Τα παραπάνω υλοποιήθηκαν μέσα από:
o
Παιχνίδια
ταξινόμησης, ομαδοποίησης όπως Οι γειτονιές των σχημάτων (όπου τα παιδιά σε ομάδες φτιάχνανε γειτονιές από διάφορα σχήματα ομαδοποιόντας τα ανάλογα με την καρτέλα που τους τύχαινε), το παιχνίδι
Μάντεψε ποιο σχήμα κρύβω, πίνακες αναφοράς κ.α.
Η Γειτονιά των τριγώνων (Κινητικό παιχνίδι ομαδοποίησης) |
o
Ψυχοκινητικά
παιχνίδια , δραματοποιήσεις, ιστορίες και βιβλία για τα σχήματα όπως το παρακατω:
o
Δημιουργία εικόνων
tangrams με τα ξύλινα σχήματα της τάξης ή δημιουργίες κατασκευών
σε ομάδες μόνο με σχήματα (π.χ. Φάρμα ή χωριό)
Χωριό με σχήματα |
Φάρμα ζώων με σχήματα |
o
Επανάληψη μοτίβων με τα ξύλινα σχήματα. Περιγραφή του
μοτίβου από τα παιδιά.
o
Συζήτηση και παρατήρηση διαφορών και ομοιοτήτων στέρεων
και επίπεδων σχημάτων (Κύκλος->Σφαίρα,Τρίγωνο->Πυραμίδα
κτλ.)
o
Κατασκευές , συνεργασία για το ομαδικό κολάζ σχημάτων Το
έλκηθρο του Αϊ Βασίλη
Νήπιο φτιάχνει πακέτα δώρων σε σχήμα οβάλ και ημικύκλιο |
Το ομαδικό κολάζ-έλκηθρο με τα δώρα-σχήματα |
o
Συζήτηση, παρατήρηση ή απλή αναφορά σχημάτων και
αντικειμένων που έχουν αυτό το σχήμα ( αντικείμενα στην τάξη στη αυλή στο σπίτι
κτλ.)
o Εκτύπωση επιτραπέζιου παιχνιδιού με επίπεδα σχήματα και παιχνίδι σε δυάδες παιδιών (το παιχνίδι έχει κανόνες αντίστοιχους με το γνωστό ''φιδάκι''). Το παιχνίδι έμεινε στην τάξη και τα παιδιά συνεχίζουν να παίζουν με αυτό στην γωνιά με τα επιτραπέζια ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου