Το νερό (θέμα που θα μας απασχολήσει εκτενώς φέτος) παίρνει διάφορες μορφές. Γίνεται από υγρό στερεό, από στερεό υγρό, από υγρό αέριο και από αέριο υγρό. Για να γίνει στερεό, αποβάλλει θερμότητα στο περιβάλλον και αλλάζει φυσική κατάσταση. Για να γίνει από στερεό σε υγρό, απορροφά θερμότητα από το περιβάλλον και αλλάζει φυσική κατάσταση. Για να μετατραπεί σε αέριο, πρέπει να απορροφήσει θερμότητα από το περιβάλλον. Για να αλλάξει μορφή και να γίνει από αέριο υγρό, πρέπει να αποβάλει θερμότητα στο περιβάλλον.Πώς όμως μπορούν να αντιληφθούν τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας την φυσική αυτή μετάβαση;Με το πείραμα και την εμπειρία!
|
Πείραμα στην αυλή:Μετρώντας τη θερμοκρασία μέσα κι έξω με ΘΕΡΜΟΜΕΤΡΟ |
|
Πείραμα:Ποιό παγάκι θα λιώσει πιο γρήγορα;Αυτο έξω ή αυτό πάνω στο καλοριφέρ;Γιατί; |
|
Η κατασκευή μας με τις 3 μορφές του νερού |
Στην καθημερινή μας ζωή συναντάμε συχνά τις αλλαγές της φυσικής κατάστασης του νερού. Το λιώσιμο των πάγων και του χιονιού, το στέγνωμα των ρούχων που απλώνουμε έξω ''στον ήλιο'', η εξάτμιση του νερού που βλέπουμε με τη μορφή υδρατμών στο καπάκι της κατσαρόλας όταν βράζει το νερό είναι μερικά μόνο παραδείγματα που μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά για να επεξεργαστούμε το θέμα. Εκτός από συζήτηση λοιπόν με κατάλληλες ερωτήσεις (π.χ. Όλα τα αντικείμενα/ υλικά λιώνουν με τη θερμότητα;Ποιά λιώνουν;Ποιά όχι;), τα παιδιά έμαθαν μέσα από πειράματα, τραγούδια, βιβλία και διάφορες κατασκευές τις 3 καταστάσεις του νερού και το πώς αυτό μπορεί να μεταβάλετε συνεχώς από το ένα στο άλλο ανάλογα με την θερμοκρασία (π.χ. πειράματα με θερμόμετρο).
|
Η στέρεη μορφή του νερού : Γραφή νηπίου-προνηπίου |
|
Συζήτηση και καταγραφή απαντήσεων των παιδιών στην τάξη |
Επιπλέον μιλήσαμε και για τα ζώα που ζούν σε παγωμένες περιοχές αλλά και για τα μέσα θέρμανσης παλαιότερα (τζάκι, σόμπα, μαγκάλι) αλλά και τώρα (καλοριφέρ, αερόθερμο κτλ.). Στο ολοήμερο κατασκευάσαμε ομαδικά και τζάκι,για την γωνιά μας (σπιτάκι) όπου τα παιδιά λενε τα παραμύθια όπως έκανε τα παλιά τα χρόνια η γιαγιά στα σπίτια.
Όσο για τα ζώα, τα παιδιά διασκέδασαν πολύ μαθαίνοντας που ζούνε και τι τρώνε στις πολικές περιοχές, ενώ ονόμασαν τα ζωάκια, είδαν βίντεο / εικόνες με πιγκουίνους , ζωγράφισαν την αγαπημένη τους ιστορία και φτιάξανε τα δικά τους μικρά πιγκουινάκια-δαχτυλοκουκλίτσες που στόλισαν την τάξη!
|
Δαχτυλοκουκλίτσες-πιγκουίνοι |
Ευχαριστούμε για την επίσκεψη!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου