Αρχειοθήκη ιστολογίου

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2022

Εργαστήρια Δεξιοτήτων. "STEAM, και η ΓΗ γυρίζει..."

Θεματική Ενότητα:

Δημιουργώ και Καινοτομώ - Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία 

 

"Steam και η ΓΗ γυρίζει"

Η μεθοδολογία STEAM προσφέρει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιούν διδακτικές-μαθησιακές στρατηγικές βασισμένες σε προγράμματα που εμπλέκουν και τους 5 τομείς-πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες, μαθηματικά) και δημιουργούν ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές/τριες μπορούν να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν. 

Το  συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο "Steam και η ΓΗ γυρίζει" έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλο αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με άλλους 7 πλανήτες περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος με τη σειρά του περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του Γαλαξία μας.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν με μια δραστηριότητα γνωριμίας με το ηλιακό μας σύστημα...

Κρύψαμε εικόνες με τους πλανήτες μέσα στην τάξη και τα παιδιά με την κατάλληλη μουσική έψαξαν και τις βρήκαν ...Έτσι μας δόθηκε η αφορμή για να ξεκινήσουμε τη συζήτηση...




Στη συνέχεια και μετά από την ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών για τους πλανήτες, δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα με το τι ξέρουμε και το τι θέλουμε να μάθουμε...



Παρακολουθήσαμε βίντεο και διαβάσαμε βιβλία σχετικά με το Διάστημα και τους πλανήτες


              Ηλιακό σύστημα / Διάστημα - Εκπαιδευτικό βίντεο picou picou



Ακούσαμε τραγούδια για τους πλανήτες


Μάθαμε πως οι θεοί του Ολύμπου στα αρχαία χρόνια είχαν τα ίδια ονόματα με τους πλανήτες...


Αναπαραστήσαμε τη κυκλική τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια διαφορετικών χρωμάτων (ένα για κάθε πλανήτη)





Παρακολουθήσαμε βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και θέσαμε ερωτήματα διερεύνησης  https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic

Κλείσαμε τα μάτια και προσπαθήσαμε να φανταστούμε πως θα ήταν η ζωή μας χωρίς τον ήλιο, το αστέρι του ηλιακού μας συστήματος...





Σε ένα χαρτόνι βάλαμε τα χρώματα του ήλιου, κόκκινο, κίτρινο,πορτοκαλί και με μεμβράνη τροφίμων δημιουργήσαμε το δικό μας πλανήτη...









Διαβάσαμε το μύθο του Φαέθωντα, τον συνδέσαμε με το περιβαλλοντικό πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη και τον δραματοποιήσαμε...

Ο θεός Ήλιος με το άρμα του


Ο Φαέθων συναντά τον πατέρα του θεό Ήλιο

Ο Φαέθων πήρε το άρμα του πατέρα του..

Χάνει τον έλεγχο και τα άλογα ορμούν ανεξέλεγκτα...


Ο θεός Δίας ρίχνει κεραυνό...

Κατόπιν τοποθετήσαμε τις εικόνες του μύθου στη σωστή χρονολογική σειρά...

Πειραματιστήκαμε με φακό και την υδρόγειο σφαίρα για να κατανοήσουμε την εναλλαγή της μέρας και της νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονα της..





Διασκεδάσαμε παίζοντας σε ζευγάρια συνοδεία μουσικής, με την εναλλαγή μέρας-νύχτας








Γίναμε αστροναύτες και κάναμε μια βόλτα στο ηλιακό μας σύστημα και τους πλανήτες...Παρακολουθήσαμε πως είναι η ζωή των αστροναυτών  στο διάστημα...Δεν είναι εύκολα καθώς στο διάστημα δεν υπάρχει μια βασική δύναμη, η βαρύτητα..


  
Ακούσαμε το τραγούδι του Χ. Σακελλαρίδη "Ο Αστροναύτης"...

                              και το ¨Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου" του Χ. Κατσιμίχα



Κατασκευάσαμε το δικό μας διαστημόπλοιο...3-2-1...Έτοιμοι για εκτόξευση...

Αφού ανασυνθέσαμε τα ονόματα των πλανητών...




αποφασίσαμε να φτιάξουμε το ηλιακό μας σύστημα σε χαρτόνι, να απεικονίσουμε τρισδιάστατα την κυκλική κίνηση των πλανητών και να τοποθετήσουμε τον κάθε πλανήτη στη σωστή του θέση στο πλανητικό σύστημα...










Παίξαμε με τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος δημιουργώντας παιχνίδι memory για καθημερινό παιχνίδι την τάξη μας ...



Παρακολουθήσαμε το φεγγάρι, το φυσικό δορυφόρο της γης, να γυρίζει γύρω από αυτήν και γύρω από τον εαυτό του...


Είδαμε τον Νηλ Άρμστρονγκ, τον πρώτο αστροναύτη που κατάφερε να περπατήσει στο φεγγάρι...
 



Παρατηρήσαμε ότι έχει κρατήρες που δημιουργούνται από τις συγκρούσεις με διαστημικές πέτρες...


και με αλεύρι, κόλλα ατλακόλ και τέμπερες κατασκευάσαμε τη Σελήνη με τους κρατήρες...







Πειραματιστήκαμε στην τάξη με τη σκιά της Γης πάνω στο Φεγγάρι (εδώ το πείραμα για την απόσταση Γης και Σελήνης) , 

εξηγήσαμε πως κινείται και πως αλλάζει πρόσωπα δηλαδή πως αλλάζουν οι φάσεις του φεγγαριού... 




 Για να το καταλάβουμε καλύτερα διαβάσαμε το υπέροχο παραμύθι του Έρικ Καρλ "Παρακαλώ, μπαμπά, φέρε μου το φεγγάρι"


παίξαμε  κινητικό παιχνίδι
και συνεργαστήκαμε για να δημιουργήσουμε μια υπέροχη ομαδική κατασκευή


Εκφραστήκαμε εικαστικά ζωγραφίζοντας τον ήλιο και το φεγγάρι καθώς και τους άλλους πλανήτες..



Στην τελική φάση του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων, δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα.
Συγκρίναμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες (αρχικό και τελικό) και βλέπουμε ποιες γνώσεις μάθαμε...





Και τώρα ας παίξουμε με τους πλανήτες....
Πατήστε πάνω στη εικόνα για να συμπληρώσετε το παζλ...
preview9pieceπλανήτες 1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου