Αρχειοθήκη ιστολογίου

Κυριακή 3 Απριλίου 2022

ΤΟ ΠΑΠΑΚΙ ΠΑΕΙ...

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 

“ΤΟ ΠΑΠΑΚΙ ΠΑΕΙ”

 


(ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ)

 

Θεματική: Ζω καλύτερα - Ευ ζην

Υποθεματική: Αυτομέριμνα και πρόληψη, Ψυχική υγεία

 

Περίληψη:

Το 4ο  και τελευταίο εργαστήριο δεξιοτήτων είχε πολύ θεατρικότητα, σασπένς , ιστορίες (Αλέξανδρος, Πάκο το παπάκι) εξαφάνισης , συζητήσεις, σενάρια για την αυτοπροστασία των παιδιών σε περίπτωση που χαθούν αλλά και παιχνίδια γλώσσας, μαθηματικά , ζωγραφική , δημιουργία αφίσας και σκηνικών και ένα πολύ πετυχημένο κουκλοθέατρο! Τα παιδιά προβληματίστηκαν , διασκέδασαν , μοιράστηκαν την αγωνία του Πάκο για να βρει τη μαμά του και με τη βοήθεια της κούκλας τους (Βοηθός) έδωσαν λύσεις στο τέλος της παράστασης του κουκλοθεάτρου (που παίχτηκε στην τάξη) ενώ ζωγράφισαν και τις εντυπώσεις τους από το έργο .Τέλος τα παιδιά βραβεύτηκαν αφού έδωσαν τη λύση στον Πάκο (που βρήκε τελικά τη μαμά του) και οι γονείς ενημερώθηκαν για τις συνολικές μας δράσεις σε μια συνάντηση γονέων όπου συζήτησαν και έλυσαν απορίες σχετικά με το σημαντικό αυτό θέμα.

Αναλυτικότερα για το πρόγραμμα:

Περιγραφή

Το Πρόγραμμα «Το Παπάκι Πάει…», στο πλαίσιο της πολύπλευρης προσπάθειας του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» για την πρόληψη και την ενημέρωση αναφορικά με εξαφανίσεις παιδιών, είναι ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους. Συνοπτικά τα παιδιά εκπαιδεύονται να έχουν  αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα, αναπτύσσοντας την ικανότητα της αυτοπροστασίας και της αυτομέριμνας.

Επιπροσθέτως, καλλιεργείται η κριτική σκέψη και η  κοινωνική αντίληψη των μαθητών/τριών μέσω της συμμετοχής τους στην αφήγηση παραμυθιού και του κουκλοθέατρου, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την ομαδοσυνεργατικότητα, τη  δημιουργικότητα και τη φαντασία τους.   

 

Δραστηριότητες

 

Αφόρμηση

 

Εκεί που κάναμε μάθημα, να σου κλάματα…"Ποιος κλαίει παιδιά;"

Ψάχνουν και τι να δουν στην πόρτα:

Ένα παπάκι ο Πάκο χάθηκε από τη μαμά του και ήρθε κλαίγοντας μέχρι το σχολείο να ζητήσει βοήθεια..Πάνω του έχει ένα σημείωμα…''Τι λέτε , να τον βοηθήσουμε;''


Τα παιδιά συζήτησαν για το που μπορεί να έχασε τη μαμά του αλλά και για δικές τους αντίστοιχες εμπειρίες .

Παρηγόρησαν τον Πάκο και τον κοίμισαν μέχρι να βρούμε λύση .. Τα παιδιά μιλάν για τα συναισθήματα τους όταν χάνουν τον προσανατολισμό τους ή όταν νομίζουν πως είναι μόνα τους κάπου (φόβος , αγωνία, στεναχώρια,ελπίδα κτλ.) και τα καταγράφουμε



Τραγουδάμε το πέντε παπάκια  αλλά με αρίθμηση 1-10 καθώς έχουμε μάθει και αυτά τα νούμερα

  

Φτιάξε τον Βοηθό Σου

 

Εισαγωγή στην έννοια της κούκλας και της εξαφάνισης. Η εκπαιδευτικός εξήγησε στα παιδιά ότι  θα ξεκινήσουν μια δραστηριότητα, ένα παιχνίδι με στόχο να βοηθήσουν το παπάκι να βρει τον δρόμο για το σπίτι του. Προκειμένου να το καταφέρουν αυτό  το κάθε παιδί θα χρειαστεί μια κούκλα βοηθό, την οποία και κατασκευάσαμε με ξύλινο κουταλάκι μιας χρήσης και ανακυκλώσιμα υλικά...







 

 

Ο Δρόμος για το Σπίτι

Αφού ξαναμιλήσαμε με τον Πάκο , μας προέτρεψε να πάρουμε τους βοηθούς μας και να ακούσουμε το παραμύθι του Αλέξανδρου που έχασε τη μαμά του στο Σούπερ Μάρκετ. Τα παιδιά εδώ μαζί με την κούκλα του το καθένα συζητάνε και αντιλαμβάνονται βασικά μηνύματα σε περίπτωση που  κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει την μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει.  

Ποια είναι αυτά τα βασικά σημεία;

1.Μένω σταθερός

2.Φωνάζω βοήθεια να μαζευτούν πολλοί γύρω μου

3.Δεν ακολουθώ κάποιον που μου είναι άγνωστος , έχω δικαίωμα να πω ΟΧΙ δυνατά

4.Οι αστυνομικοί είναι φίλοι των παιδιών , ζητώ τη βοήθεια τους

Μέσω του παραμυθιού τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την εμπειρία της εξαφάνισης και απέκτησαν γνώσεις, που θα μπορέσουν να ανακληθούν και να εφαρμοστούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις στη ζωή τους , ενώ κατάφεραν να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν ομαδική αφίσα με τα 4 παραπάνω βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν εάν ποτέ χαθούν.










 

Μετά την αφήγηση του παραμυθιού:

 

Α.Ενθαρρύναμε τα παιδιά να δραματοποιήσουν το παραμύθι. Με εικόνες και ταυτόχρονα με την αφήγηση τα παιδιά έπαιξαν τη  ιστορία και αναδιηγήθηκαν το παραμύθι χρησιμοποιώντας τις κούκλες βοηθούς...






Κάναμε πείραμα στην τάξη: Ένας κάνει το παιδί κι ο άλλος τη μαμά.Γυρνάνε γύρω γύρω από ένα τραπέζι .Θα μπορέσουμε να βρεθούμε;Τι πρέπει να κάνουμε για να βρει η μαμά το παιδί; (Απάντηση: Το παιδί μένει σταθερό και τελικά το βρίσκει...)


Β.Έφτιαξαν τη δική τους ιστορία με τη χρήση κύβων με εικόνες από τον Αλέξανδρο. Κάθε παιδί έριχνε τα 3 ζάρια (χαρακτήρα, πράξης, συναισθήματος) και έπειτα έλεγε την ιστορία του.Αυτή η δραστηριότητα ενισχύει επίσης με την βοήθεια της οπτικοποίησης, την αναγνώριση συναισθημάτων (χαρά, λύπη, φόβος) από τα παιδιά, την λογική σύνδεση των πληροφοριών για την δημιουργία μιας ιστορίας, την δημιουργία εναλλακτικών σεναρίων αλλά και την φαντασία τους.

 


Αυτό το γλωσσικό παιχνίδι μας άρεσε πολύ και το ξαναπαίξαμε μέσα στη βδομάδα












Ποιους καλώ όταν χαθώ;

 


Με αφορμή την Δραματοποίηση της ιστορίας του Αλέξανδρου , τα παιδιά συζήτησαν για το ποιους θα μπορούσαμε να καλέσουμε εάν χαθούμε και βρούμε διαθέσιμο τηλέφωνο . Μιλήσαμε για το 100 και για το νούμερο του «Χαμόγελου του παιδιού» , το 116000 τα οποία είναι χωρίς χρέωση και μπορούν όλοι να τα χρησιμοποιούσουν .Αναγνωρίσαμε τους αριθμούς , τους γράψαμε και κάναμε μαθηματικά σε φύλο εργασίας (φύλο για αξιολόγηση) .

 

Το Παπάκι Πάει

 Για τις ανάγκες τις επικείμενης παράστασης του κουκλοθεάτρου κατασκευάσαμε τα αντίστοιχα σκηνικά...











Η λίμνη όπου ζούσε ο Πάκο με τους γονείς του...
 
Το ΠΑΠΙ ΜΑΡΚΕΤ όπου χάθηκε...

Ώρα για την παράσταση μας...Τα παιδιά με τις κούκλες τους κάθισαν να βοηθήσουν τον ήρωα «Πάκο» να βρει την μαμά του ,αξιοποιώντας αυτά που έμαθαν σε προηγούμενες δραστηριότητες...


Ο Πάκο μιλάει στα παιδιά για την παράσταση

 Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και συμμετείχαν ενεργά στο κουκλοθέατρο. Κατά την διάρκεια του θεατρικού, ο Πάκο, σε κάποια σημεία, απευθυνόταν στις κούκλες των παιδιών προκειμένου να του δώσουν την  σωστή κατεύθυνση. 






Στόχος αυτής της διαδικασίας ήταν η αναπαραγωγή της γνώσης που είχε αποκτηθεί μέχρι στιγμής από τα παιδιά και η διαδραστική επικοινωνία και μάθηση (νηπιαγωγός -μαθητής/μαθήτρια). Στο τέλος ο Πάκο ευχαρίστησε τα παιδιά που τον βοήθησαν να βρει τη μαμά του και τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από το κουκλοθέατρο.Πραγματικά τους άξιζε ένα χρυσό παπιο-βραβείο!


Την επόμενη ημέρα διαβάσαμε το παραμύθι του Έρικ Κάρλ «10 Κίτρινα παπάκια», το αναδιηγήθηκαν , παίξανε κινητικό και κατασκεύασαν ατομικά χάρτινα παπάκια που θα είχαν τις 4 βασικές οδηγίες που μάθαμε , για να τις μάθουν και οι γονείς.



Μιλήσαμε για την ανάγκη σχεδόν όλων των ζώων να έχουν κοντά τη μαμά τους όταν γεννιούνται και αντιστοιχήσαμε με κάρτες μαμάδες και παιδιά ονομάζοντας τα (Πάπια-παπάκι, αγελάδα-μοσχάρι κτλ.) και βάψαμε και τα μετάλλια για την τελική μας παπιο-επιβράβευση!

 




Το βραβείο-Πάκο!

Τι Θα Έκανες Αν…

 

Στην συνάντηση αυτή τα παιδιά βιωματικά εφάρμοσαν την προηγούμενη γνώση με διάφορα προτεινόμενα σενάρια.  Ο στόχος ήταν η επανάληψη των «βασικών μηνυμάτων» πρόληψης της εξαφάνισης.

 

·       Συζήτηση στην τάξη

·       Προβολή εικόνων

·       Δραματοποίηση στην ομάδα και ατομικό φύλο εργασίας μετά

Υποθετικό Σενάριο

1.     «Τι θα έκανες εάν στο λούνα παρκ ή την παιδική χαρά κατέβαινες από το παιχνίδι και δεν έβλεπες τη μαμά σου;»

(Επιθυμητή αντίδραση προς μάθηση: Μένω σταθερός /ή, δεν μετακινούμαι)

 

2.     «Τι θα έκανες εάν τότε ερχόταν ένας κύριος, σου πρόσφερε παγωτό και σου έλεγε ότι ξέρει την μαμά σου και να πας μαζί του;»

(Επιθυμητή αντίδραση προς μάθηση: Λέω δυνατά ΟΧΙ)

 

3.     Τι θα έκανες εάν περνούσε εκείνη την ώρα ένας αστυνόμος;

(Επιθυμητή αντίδραση προς μάθηση: Θα του ζητούσα βοήθεια)

 

Η διαδικασία συνεχίστηκε μέχρι να απαντήσουν όλα τα παιδιά σε τουλάχιστον μια ερώτηση.

 

Ας Μάθει και Η Μαμά με τον Μπαμπά

 

Αφού παίξαμε τα διάφορα σενάρια στην παρεούλα, το κάθε παιδί αποτύπωσε ζωγραφικά και περιέγραψε δύο σενάρια , της εξαφάνισης και του αγνώστου.

 

α εί ﷽﷽﷽﷽υθυν                   ΥΛΙΝΑ ΚΑ Στόχος εδώ ήταν να εκπαιδευτούν και οι γονείς τους σε αυτά που έμαθαν τα ίδια. Τα παιδιά έμαθαν σε μορφή ποιήματος απαντήσεις σε κάποιες ερωτήσεις, κάποια μίλησαν για αυτό στο σπίτι ενώ όλα πήραν και την κατασκευή τους ατομικά με τα 4 βήματά αυτοπροστασίας εάν χαθούν.Τα ποιήματα αυτά είχαν την ευκαιρία να τα δουν οι γονείς στην συνάντηση γονέων παρατηρώντας το φάκελο των εργαστηρίων δεξιοτήτων στην συγκεκριμένη ενότητα, πάνω στο φύλο αξιολόγησης σεναρίων.

 

Ερωτήσεις με ποίημα

 

1.     Ένα παιδάκι έκανε κούνια στην παιδική χαρά και όταν σταματάει δεν βλέπει την μαμά του. Τι θα το συμβούλευες;

 

Να μείνει σταθερό

Να μην κουνηθεί

Ούτε και να φοβηθεί

Η μαμά του θα το βρει

 

2.     Ένα παιδάκι περπατάει και το πλησιάζει ένας κύριος για να του δώσει παγωτό. Το παιδί τον κοιτάει αλλά δεν τον ξέρει. Τι να κάνει;

 

Ένα ΟΧΙ θα του πει

Τόσο δυνατά, να κουφαθεί

ΟΧΙ ΟΧΙ δυνατά

Λένε στους ξένους τα παιδιά

 



Τελειώνοντας το πρόγραμμα κάθε παιδί πήρε το χρυσό παπιο-μετάλλιο του .

Η διάχυση των αποτελεσμάτων έγινε με μια ενημερωτική συνάντηση με τους γονείς όπου μετά την παρακολούθηση βίντεο με σχετικέ πληροφορίες από το "Χαμόγελου του παιδιού",  την συνακόλουθη συζήτηση αλλά και την παρατήρηση των εργασιών των παιδιών τους από όπου ενημερώθηκαν και αποκόμισαν και αυτοί πολύτιμες γνώσεις για αυτό το σημαντικό θέμα αγωγής υγείας.




 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου