Κάθε Φθινόπωρο με τη συγκομιδή των σταφυλιών και την απόσταξη τους για κρασί (ίσως το πιο γνωστό τοπικό προϊόν του χωριού και άρα οικείο θέμα για τα παιδιά ) δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές του νηπιαγωγείου Κίτρους να μάθουν για όλη την πορεία από το σταφύλι στο κρασί.Κύριοι παιδαγωγικοί μας στόχοι για το θέμα αυτό είναι :
-Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου να μάθουν πληροφορίες για το αμπέλι, το σταφύλι, τον τρύγο, το πάτημα των σταφυλιών στο πατητήρι, για τον θεό Διόνυσο και πώς αυτός συνδέεται με το αμπέλι και το σταφύλι .
-Να ακούσουν το κλασικό ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Τσιριτίρι-τσιριτρό» σε απαγγελία αλλά και μελοποιημένο σε τραγούδι, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να ζωγραφίσουν εικόνες από το ποίημα
-Μέσα από τη Φυσική Γωνιά να γνωρίσουν το πανάρχαιο φρούτο, το σταφύλι καθώς και όλα τα παράγωγά του, να τα πάρουν στα χέρια τους, να τα δοκιμάσουν και να φτιάξουν με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού το δικό τους μούστο και να δοκιμάσουν μουστοκούλουρα αλλά και σταφύλια .
-Με τις χειροτεχνίες τα παιδιά να αναπτύξουν τη φαντασία τους, να γνωρίσουν νέα υλικά, νέες τεχνικές, και να ζήσουν τη χαρά της δημιουργίας.
-Να ακούσουν το γνωστό μύθο του Αισώπου «η Αλεπού και τα σταφύλια», να βάλουν σε χρονολογική σειρά το μύθο με εικόνες και να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν ομαδικό κολάζ με την αλεπού και το δικό τους αμπέλι με τυπώματα .
-Με τη μουσική, το τραγούδι και τη παντομίμα να χαλαρώσουν και να προσεγγίσουν τον τρύγο και το πάτημα των σταφυλιών από άλλη διάσταση και προοπτική Μέσα στην τάξη του Νηπιαγωγείου και σε περίοπτη θέση τοποθετούμε εικόνες σχετικές με το αμπέλι, σταφύλια διαφόρων ειδών, φωτογραφίες από τον τρύγο, το πάτημα σταφυλιών στο πατητήρι, κτλ.
- Αναφέρουμε τη διαδικασία που χρειάζεται να γίνει το σταφύλι κρασί. Να κάνουν συσχετισμό του παρελθόντος και της σημερινής εποχής για τον τρόπο που γινόταν και πως γίνεται σήμερα η δραστηριότητα του τρύγου.
-Μαθαίνουμε λέξεις που σχετίζονται με το σταφύλι όπως τσαμπί, ρόγα, αμπέλι, τρύγος, αμπελώνας, κληματαριά κλπ αλλά και τα παράγωγα του σταφυλιού
-Μετράμε
ρώγες και αριθμούς από το 1-5 κι αντίστροφα, να κάνουμε ομαδοποιήσεις σταφυλιών ανάλογα με το χρώμα και να συγκρίνουμε ποσότητες (μεγάλο-μικρό τσαμπί σταφύλι , πολλές -λίγες ρόγες κτλ)
Δραστηριότητες
Ξεκινήσαμε με τη γωνιά του σταφυλιού. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τα διάφορα είδη σταφυλιού και τα προϊόντα του. Τα μυρίσαμε και τα δοκιμάσαμε και μοιραστήκαμε πρότερες γνώσεις και εμπειρίες.
Επισκεφθήκαμε παρακείμενο αμπελώνα και μαζέψαμε σταφύλια...
Άραγε τι θα γίνει; |
Έτοιμος ο μούστος, ο χυμός σταφυλιού..Στην υγειά μας!
Παράλληλα βλέπουν και τα υπόλοιπα προϊόντα , παίζουν παιχνίδι ερωτήσεις επανάληψης και δοκιμάζουν μουστοκούλουρα αλλά και σταφύλια
!
Κάνουμε τον πρώτο μας λαβύρινθο αλλά και ασκήσεις προγραφής με τα σταφύλια
Τραγουδάμε το "Μπαίνω μες το αμπέλι ", το χορεύουμε και κάνουμε αντίστοιχες κινήσεις
Παίζουμε κινητικό παιχνίδι ομαδοποίησης με μανταλάκια σε 4 ομάδες.Κάθε ομάδα πρέπει να φτάσει το αμπέλι και να 'τρυγήσει' το δικό της είδος σταφυλιού για να το βάλει στο καλάθι της (πράσινο,ροζ,μοβ,κίτρινο).
Συζητώντας για το πάτημα του σταφυλιού με την παλιά μέθοδο αλλά και τις σύγχρονες μεθόδους συγκρίνουμε εικόνες και τα παιδιά τοποθετούν σε χρονολογική σειρά εικόνες με την διαδικασία από το αμπέλι στο κρασί στο μπουκάλι και τη διηγούνται
Μαθαίνουμε το μύθο του Αισώπου "Η Αλεπού και τα σταφύλια" και βάζουμε σε χρονολογική σειρά την ιστορία
Εργαστήκαμε ομαδικά και δημιουργήσαμε με τη σύνθεση διάφορων τεχνικών "Την αλεπού με τα σταφύλια"
Ακόμα σε σύνδεση με τα ομαδικά παιχνίδια συνεργασίας που κάνουμε όλο αυτό το διάστημα στο Νηπιαγωγείο τα παιδιά ζωγράφισαν τον εαυτό τους σαν ρώγα σταφυλιού και κάναμε ομαδικό κολάζ..Τα προνήπια ανέλαβαν τα φύλλα της κληματαριάς ενώ τα νήπια συνεργάστηκαν για να γράψουν τον τίτλο της εργασίας " ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΦΙΛΟΙ,ΣΑΝ ΤΣΑΜΠΙ ΣΤΑΦΥΛΙ"
Επεκτείνοντας το θέμα πάμε στα υπόλοιπα φρούτα του φθινοπώρου :
Μήλα , αχλάδια, ρόδια, ακτινίδια ..αποφασίζουμε να φτιάξουμε λίστα και να πάμε στη λαϊκή αγορά για να πάρουμε ότι χρειαζόμαστε για μια υπέροχη φθινοπωρινή φρουτοσαλάτα!
Ο χάρτης της διαδρομής που πρέπει να ακολουθήσουμε... |
Πίσω στο σχολείο συζητήσαμε, μυρίσαμε και επεξεργαστήκαμε κάθε είδος φρούτου κάναμε φρουτοσαλάτα και την απολαύσαμε όλοι!
Μαθηματικές έννοιες: μισό, ολόκληρο... |
Γευόμαστε με τα μάτια κλειστά.Τι γεύση έχει;Τι φρούτο λες να είναι; |
Φρουτοσαλάτα |
Αφού δοκιμάσαμε όλα τα φρούτα , τα παιδιά ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φρούτο και μετρήσαμε τα αποτελέσματα σε πίνακα διπλής εισόδου.
Τέλος χορέψαμε, συζητήσαμε για τα φρούτα και είπαμε τραγούδια....
Ένα πολύ αστείο τραγούδι που είπαμε μπορείτε να το ακούσετε πατώντας εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου