ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΦΙΛΟΙ...ΣΑΝ ΤΣΑΜΠΙ ΣΤΑΦΥΛΙ!!!
Ήρθε λοιπόν η εποχή του τρύγου ! Τα παιδιά έχουν πολλές εικόνες για το σταφύλι μιάς και το χωριό του Κίτρους είναι γνωστό για τα καλά κρασιά του..Έτσι παράλληλα με τις δράστηριότητες στο νηπιαγωγείο κανονίσαμε να πάμε και μια επίσκεψη σε αμπέλια του χωριού για να δούμε από κοντα πώς ειναι οι αμπελώνες αλλά και σε ένα σύγχρονο οινοποιείο ώστε να δούμε πώς παρασκευάζεται το κρασί.
Μετά από αρκετές συζητήσεις για το σταφύλι , την θρεπτική του αξία και τις βιταμίνες του, παρακολουθήσαμε 2 βίντεο στον Η/Υ της τάξης (που απέκτησε και ίντερνετ χάρη τον κύριο Στάθη ,τον οποίο ευχαριστούμε θερμά για την εθελοντική του δουλειά) και συζητήσαμε:
α)για το πώς γίνεται το κρασί
β)για την Αλεπού και τα σταφύλια (Μύθοι Αισώπου).
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ-ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ-ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο μαθαίνουν αποτελεσματικότερα όταν δουλεύουμε βιωματικά.Έτσι τα παιδιά στην τάξη, μυρίσαν και έφαγαν φρέσκα σταφύλια, είδανε και “διαβάσανε” ταμπέλες από τα παράγωγα του σταφυλιού (τσίπουρο, κρασί, ξύδι) και τα επεξεργάστηκαν .
Ιδιαίτερα ενθουσιάστηκαν όταν με τα φρέσκα σταφύλια που φέραμε παρασκευάσανε το δικό τους κρασί στην τάξη , φτιάξανε τη δική του ετικέτα και το άφησαν στην γωνιά παρατήρησης που φτιάξαμε όλοι μαζί.
Πατάνε τα σταφύλια για να κάνουν μούστο! |
Επίσης τα παιδιά :
Φτιάξανε χρονικές ακολουθίες (Από το αμπέλι στο κρασί , Η ιστορία της αλεπούς με εικόνες)
Ψήφισαν το ξύδι της προτίμησης τους (ξύδι από οίνο, μηλόξυδο) με ξύδια που δοκιμάσανε στο ολοήμερο
Παίξανε με τις λέξεις χτυπώντας παλαμάκια και χωρίζοντας συλλαβές (π.χ. ΚΡΑ-ΣΙ)
Ανασύνθεσαν τις λέξεις κρασί και οίνος χωρισμένα σε δύο ομάδες.
Με αφορμή το μύθο του Αισώπου είδανε βίντεο με τραγούδι (Για που για πού για πού τραβάει η αλεπού) και συνεργαστήκανε στο ολοήμερο για να φτιάξουν ομαδικό κολάζ με την αλεπού και τα σταφύλια.
Η Καλλιτεχνική ομάδα εν δράση |
Ομαδικο κολάζ "Η αλεπού και τα σταφύλια" |
Τραγουδήσανε το τραγούδι Τσιριτρί τσιριτρό και Στου Μανώλα την ταβέρνα.
Είδανε βίντεο τόσο για την παλιά μέθοδο παραγωγής κρασιού όσο και για τις σύγχρονες μεθόδους οινοποιίας και τα συγκρίνανε.
Δημιούργησαν τυπώματα με φελλούς κρασιού και χρωμάτισαν σταφύλια.
Έργα με τυπώματα από νήπιο και προνήπιο |
Στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας για το σταφύλι κάναμε δύο διδακτικές επισκέψεις, στον αμπελώνα και σε ένα από τα Οινοποιεία του Κίτρους, το οινοποιείο του κ.Χρυσοστόμου.
Στον αμπελώνα είχαμε την ευκαιρία να δούμε τα τελευταία σταφύλια αλλά και πολλά αμπελόφυλλα , τα οποία πολλά παιδιά γνωρίζουν επειδή τρώνε σαρμαδάκια (=Παραδοσιακό πιάτο που περιλαμβάνει αμπελόφυλλα γύρω από ένα γέμισμα κι ονομάζεται έτσι από το τούρκικο ρήμα sarmak που σημαίνει «τυλίγω». ) Επιπλέον στο δρόμο μάζεψαν φθινοπωρινά φύλλα και απόλαυσαν την φύση.
Στον αμπελώνα είχαμε την ευκαιρία να δούμε τα τελευταία σταφύλια αλλά και πολλά αμπελόφυλλα , τα οποία πολλά παιδιά γνωρίζουν επειδή τρώνε σαρμαδάκια (=Παραδοσιακό πιάτο που περιλαμβάνει αμπελόφυλλα γύρω από ένα γέμισμα κι ονομάζεται έτσι από το τούρκικο ρήμα sarmak που σημαίνει «τυλίγω». ) Επιπλέον στο δρόμο μάζεψαν φθινοπωρινά φύλλα και απόλαυσαν την φύση.
σύγχρονο οινοποιείο (και τα μηχανήματα που σήμερα πλέον χρησιμοποιούνται γα την παρασκευή κρασιού) με την επίσκεψη στο τοπικό οινοποιείο του Χρυσοστόμου. Ο κ.Νίκος μας υποδέχτηκε και μας ξενάγησε στις δεξαμενές , μας έδειξε τα διάφορα μηχανήματα και μας οδήγησε στο κελάρι με τα βαρέλια όπου τα παιδιά είδαν πώς αποθηκεύεται το κρασί ,παρατήρησαν από τι υλικό είναι φτιαγμένα τα βαρέλια και παίξανε σπασμένο τηλέφωνο με τις λέξεις που μάθανε (κρασί,δεξαμενή κτλ.)
Το κελάρι με τα βαρέλια κρασιού |
Σε τι χρησιμέυει αυτό; |
Ποικιλίες κρασιών |
Γιατί ανεβαίνουμε στη δεξαμενη; Ο κ.Νίκος εξηγεί... |
..και τα παιδιά ακούν και ρωτούν |
Όταν επιστρέψαμε στο σχολείο μας τα παιδιά συζήτησαν και ζωγράφισαν ό,τι τους εντυπωσίασε από την επίσκεψη στο οινοποιείο.
ΤΟ ΠΥΘΑΡΙ ΤΟΥ ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟΥ |
Εικονες του αρχαίου θεού με στεφάνια αμπελόφυλλων στο κεφάλι του σώζωνται σε πήλινα αγγεία και πυθάρια (σαν αυτό που είδαμε έξω από το οινοποιείο) και δίνουν μιά εικόνα για τις παραδόσεις του τότε αλλά και για τον τρόπο παρασκευής-συντήρησης του κρασιού με τα μέσα της εποχής (πατητήρι, αποθήκευση στα πήλινα σκευη , σερβίρισμα σε αρχαίες κανάτες κτλ.)
Τα παιδιά δραματοποίησαν σκηνές γλεντιού του Διονύσου με βάση αρχαία αγγεία και τοιχογραφίες και έπειτα έκαναν άσκηση προγραφής με τσαμπιά σταφύλι.
Γενικότερα το σταφύλι ήταν ένα θέμα που ενθουσίασε τα παιδιά και για αυτό και κράτησε παραπάνω από μια εβδομάδα. Τα παιδιά προβληματίστηκαν, συζήτησαν , εμπλούτισαν το λεξιλόγιο τους με νέες λέξεις, είδαν σε βίντεο πώς φτιάχαν οι άνθρωποι το κρασί στα παλιά χρόνια αλλά και τώρα, δημιούργησαν εικαστικά σε ομαδικο και ατομικό επίπεδο, μάθανε βιωματικά για την πορεία από το σταφύλι στο κρασί, παίξανε θέατρο, τραγούδησαν, συνεργάστηκαν , διασκέδασαν και γέμισαν εικόνες τόσο από τις επισκέψεις όσο και από την διαθεματική προσέγγιση του θέματος στην τάξη .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου