Αρχειοθήκη ιστολογίου

Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018

ΕΛΙΑ, Η ΤΙΜΗΜΕΝΗ


Κωστής Παλαμάς  
"Η ελιά"

Είμαι του ήλιου η θυγατέρα
Η πιο απ’όλες χαϊδευτή,
Χρόνια η αγάπη του πατέρα
Σ’αυτόν τον κόσμο με κρατεί.
Όσο να γύρω νεκρωμένη
Αυτόν το μάτι μου ζητεί.
Ειμ’ η ελιά η τιμημένη...


Όπως καταλάβατε η εβδομάδα μας ήταν αφιερωμένη στην ελιά και το λάδι!! Τα παιδιά αυτή τη βδομάδα ασχολήθηκαν διεξοδικά με το θέμα της ελιάς, με το πώς αυτή δίνει το πολύτιμο λάδι και που αλλού χρησιμοποιείται (προϊόντα όπως σαπούνι, καλλυντικά, μαργαρίνη κτλ.) Ταυτόχρονα αναπτύξανε το λεξιλόγιο τους για το θέμα και ψυχαγωγηθήκανε με πολλές ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες στην αυλή και την τάξη.

Συγκεκριμένα , τα παιδιά αυτή την εβδομάδα:

  • Είδαν στο powerpoint την ιστορία για την Αθήνα, την πόλη της θεάς Αθηνάς, δραματοποίησαν το μύθο και ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση καλλιεργώντας έτσι και τον προφορικό τους λόγο αφού μάθανε πολλές καινούργιες λέξεις σχετικές με το μύθο και την ελιά (τρίαινα, δόρυ, ασπίδα, ελαιόδεντρο, Ποσειδώνας, Αθηνά).

    Ο Βασιλιάς της Αθήνας-κριτής του αγώνα των 2 θεών
    Ο Ποσειδώνας κι η Αθηνά
    Τα άλογα του Ποσειδώνα

  • Παίζοντας μάθανε το “Ε, ε” της ελιάς το οποίο σχηματίσανε με διάφορους τρόπους (με το σώμα τους , με μαρκαδόρους κτλ.) και το γράψανε.
   




 

Γυμνάστηκαν και διασκέδασαν με κινητικό-γλωσσικό παιχνίδι όπου αρχικά ανακάλυπταν τα “Ε” που έχουν στο όνομα τους που ήταν γραμμένο στο συρτάρι τους, μέτρησαν τα “Ε” και επειτα παίξανε κινητικό με τις σύνθετες με την ελιά και το λάδι λέξεις  (Ανα 2 παιδιά τρέχανε στο τσουβάλι με τα ρούχα του λιομαζώματος στις λέξεις αυτές, ενώ στις λέξεις που δεν είχαν σχέση επέστρεφαν στην παρεούλα).

  •  Με τη βοήθεια των νηπιαγωγών φύτεψαν δέντρο ελιάς στην αυλή του νηπιαγωγείου (Παιδί και περιβάλλον)     




Η Ελιά του νηπιαγωγείου μας
  • Παρατηρώντας το έργο του Θεόφιλου “Το μάζεμα των ελαιών έν Μυτιλήνη”συζήτησαν και απάντησαν σε ερωτήσεις ανακαλύπτωντας έτσι τις διαφορές του σήμερα με τα ρούχα και τα εργαλεία της εποχής και μάθανε νέες λέξεις (κοφίνια, τσεμπέρι, χτένι, λιόπανα κτλ. )


  • Δραματοποίησαν το έργο του Θεόφιλου και ανέπτυξαν το λεξιλόγιο τους με αναφορές στα ρούχα και τα αντικείμενα που απεικονίζονται (κοφίνια, μαντήλια στα μαλλιά των γυναικών κτλ.)
    Στρώσιμο λιόπανου 

    Μαζεύουν ελιές σε κοφίνια (καλάθια) και τις φορτώνουν

      

    Κουνούν τα κλαδιά να πέσουν οι ελιές 




















Όλοι μαζί φεύγουν το μεσημέρι με το κάρο φορτωμένοι ελιές και τραγουδάνε

  • Είδαν βίντεο για το γράμμα “Ε” από το “ένα γράμμα μια ιστορία” στο youtube
  • Παρασκευάσαν ελαιόφωμο στην τάξη ! 
    Τα παιδιά με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού κι αφού προηγουμένως είχαν γράψει τα ίδια την συνταγή , μετρήσανε τα υλικά και την εκτέλεσαν.Όλοι μαζί μοιραστήκαμε το ψωμί και το φάγαμε με ελιές και λαδορίγανη(δραστηριότητα για ενίσχυση γλώσσας και μαθηματικών με την μέτρηση ποσοτήτων).


       

    Θα σας δώσουμε και τη συνταγή!
      

    Να δοκιμάσουμε λίγο;
    Το ελαιόψωμο μας
      
    Δεν έμεινε ψίχουλο!!!


  • Βρήκαν σύνθετες λέξεις με την λέξη ελιά:

ΕΛΙΑ+ ΨΩΜΙ= ΕΛΑΙΟΨΩΜΟ
ΕΛΙΑ+ΔΕΝΤΡΟ= ΕΛΑΙΟΔΕΝΤΡΟ
ΕΛΙΑ +ΛΑΔΙ =ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ

  • Δοκίμασαν ελιές και ανακάλυψαν ότι υπάρχουν διαφορετικά χρώματα και μεγέθη αλλά και διάφορες ποικιλίες ελιάς. Αναφέραμε ότι πολλές παίρνουν το όνομα και από τον τόπο καλλιέργειας (Καλαμών, Χαλκιδικής κτλ.)
  • Παρακολούθησαν βίντεο με το τραγούδι των Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα “Οι ελαιώνες της αγάπης” , φανταστήκανε τις νεράϊδες και δραματοποιήσανε τη σκηνή “ντύνοντας” θεατρικά το τραγούδι . 


    Οι νεράϊδες αποκοίμησαν τους γεωργους

    Έπειτα εκφράστηκαν καλλιτεχνικά και ζωγραφίζοντας τις νεράϊδες σε ομαδικό κολάζ-υδατογραφία.

    Προσχέδιο ομαδικής 

    Η Ομαδική μας ολοκληρωμένη



      











  • Παρακολούθησαν βίντεο με το σύγχρονο μάζεμα ελιάς στο ελαιοτριβείο και συζήτησαν πώς γίνονται σύνθετες λέξεις (λαδόπανο, λαδοτήρι κ.α.)

  • Αφού είδαν πίνακες ζωγραφικής με θέμα την ελιά, συνεργάστηκαν για την ομαδική κατασκευή “ΕΛΑΙΩΝΑΣ” το όνομα δε της κατασκευής αποφασίστηκε από όλα τα παιδιά.

           

  • Ξεφυλλίσανε και ακούσανε την ιστορία για τους 12 θεούς του Ολύμπου από βιβλίο που μας έφερε στην τάξη νήπιο.

  • Ατομικά βρήκανε τη λεξη ελιά και την κυκλώσαν, μετρήσανε και βάλανε τόσα φύλλα ελιάς όσα έλεγε ο αριθμός και αντίστοιχα με αριθμούς μετρήσαν κι αντιστοιχίσαν ελιές (γλώσσα, μαθηματικά).

  • Διασκέδασαν με ψυχοκινητικό παιχνίδι για το μάζεμα της ελιάς παίζοντας με τις έννοιες ψηλά και χαμηλά.Επιπλέον , ζωγράφισαν ατομικά σε εργασία γεωργούς που μαζεύαν ελιές ψηλά και χαμηλά από τα ελαιόδεντρα .
      
  • Μάθανε παροιμίες για το ΛΑΔΙ:

Άνθρωπος χωρίς υπομονή , λυχνάρι δίχως λάδι

Μου έβγαλαν το λάδι.

Η αλήθεια και το λάδι πάντα βγαίνουν από πάνω.


  • Με αφορμή την τελευταία αυτή παροιμία, κάναμε πείραμα και παρατηρήσανε ότι σε ένα ποτήρι το λάδι ανεβαίνει πάνω από το νερό.Κάποια παιδιά αναφέρανε ότι το ίδιο έχουν δεί να συμβαίνει στο καντήλι στο σπίτι της γιαγιάς.
 Λυχνάρι
 Καντήλι
 














  • Καθάρισαν (επαγγελματικά παρακαλώ) τα τραπέζια , άκουσαν τη συνταγή την εκτέλεσαν και παρασκεύασαν λαδοκούλουρα. Μια μαμά ανέλαβε το ψήσιμο στο φούρνο της κι όλοι μαζί έφαγαν, μοιράστηκαν και πήρανε και κουλουράκια για το σπίτι!

  Ώρα για καθαριότητα!!!
Συνεργείο καθαρισμού εν δράσει
            Με τα δυο χεράκια πλάθω κουλουράκια...
       

         


  • Παίξανε μαθηματικό παιχνίδι με ζάρι , ελιές και καρτέλες με αριθμούς 1-6: 

    Ρίχναν το ζάρι κι ανάλογα με τον αριθμό τον αντιστοιχούσαν με τον αριθμό της αντίστοιχης καρτέλας κι έπειτα έβαζαν τις ανάλογες ελιές.

      

  • Συζήτησαν για την ιστορία της ελιάς και πώς από κουκούτσι φτάνει να γίνει δέντρο και να καρπίσει και να βγάλει ελιές, κάναν αντίστοιχο ψυχοκινητικό και συμπηρώσανε εντίστοιχο φύλλο επανατροφοδότησης .

    Τα σποράκια στο χώμα

  • Παίξανε γέλασαν και διασκέδασαν ομαδικά με κινητικό παιχνίδι στο οποίο με κουτάλια στο στόμα μεταφέραν ελιές από το ένα μέρος μέσα σε μπολ και μετρήσανε συνολικά πόσα καταφέραν να βάλουν (Ενίσχυση ομαδικότητας , συντονισμός).
  • Λύσανε λαβύρυνθο βοηθώντας τον αγρότη να πάρει τον απαραίτητο εξοπλισμό του και να πάει για λιομάζωμα (ατομική εργασία) .
  • Κατασκεύασαν ατομικά ελαιόδεντρα, καλάθια, τους εαυτούς τους αγρότες χρησιμοποιώντας “άχρηστα υλικά”, μπογιά, τούλι και πλαστελίνη.
       

Το ενδιαφέρον των παιδιών για το θέμα συνεχίστηκε και στις ελεύθερες δραστηριότητες και στο διάλειμμα:

  • Στην τάξη είχαμε αναφέρει τους ολυμπιακούς αγώνες και ότι οι αθλητές αλείφονταν με λάδι ελιάς , αλλά και φορούσανε στεφάνια ελιάς σαν σύμβολο τιμής και δόξας για τη συμμετοχή τους στους αγώνες.Είχαμε πεί ότι η ελιά ήταν το ιερό σύμβολο της θεάς Αθηνάς.Έτσι τα παιδιά κάνανε τον δικό τους “μίνι μαραθώνιο” στην αυλή, βάλαν και κριτή και με την βοήθεια της νηπιαγωγού βάλανε νούμερα και στεφανώσανε τους νικητές.

Οι 3 πρώτοι με στεφάνια ελιάς,ο κριτής κι οι συναθλητές


Ήταν ένα θέμα που τους άρεσε πολύ , ενώ οι δραστηριότητες ήταν κατι το οποίο αρκετά παιδιά συζητούσαν ευχάριστα μεταξύ τους όλη τη βδομάδα αλλά και την Παρασκευή, παίρνοντας την κατασκευή και τα λαδοκούλουρα τους στο σπίτι.

Ευχαριστούμε για την επίσκεψη!!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου